Recension av Amazon Kindle

Tidigare i år köpte jag en Amazon Kindle avläsningsanordning, och jag vill dela mina intryck av det hittills.

Jag beställde den ursprungliga Kindle i januari, men jag informerades det var rest och skulle inte levereras i 2 månader. En månad senare, Amazon meddelat mig att de var på väg att släppa Kindle 2, så att de automatiskt uppgraderas min beställning gratis, och jag fick Kindle 2 kort därefter.

Jag har haft ett par månader att spela med det nu, och övergripande jag gillar det mycket.
elektronisk bläck

Kindle använder inte en LCD-skärm. Den använder en speciell teknik som kallas elektroniskt bläck. Detta innebär att flytta runt fysiska partiklar för att bilda varje pixel istället för att vända på små lampor. Detta innebär att Kindle är inte bakgrundsbelyst, så att du inte kommer att kunna läsa det i mörkret utan en annan ljuskälla. I praktiken är detta inte en stor sak eftersom det är inte annorlunda än att läsa en tryckt bok.

Jag trodde att e-bläck var ganska häpnadsväckande när jag först såg den. Texten är mycket skarp och lätt på ögonen. När min Kindle kom med posten, jag märkte att det fanns en viss text tryckt på skärmen. Jag antar att det var en av de plast stick-on ark för att skydda skärmen från repor under transport, som du ofta hittar på elektroniska apparater. Men när jag försökte dra av klistermärke, upptäckte jag att det fanns ingen klistermärke, och jag blev förvirrad. Var detta en plastbit jag var tvungen att gå av på något sätt för att komma till den verkliga skärmen under? Det tog mig ett tag att räkna ut att enheten redan var påslagen och visa ett välkomstmeddelande. Texten var så olik vad jag har sett på en LCD-skärm som jag inte inser det var som visas av själva enheten.

Wow-faktor varade i cirka 15 minuter, och snart jag sökt igenom Kindle handbok, som finns med på enheten när du köper den. Manualen fungerar som en handledning eftersom det uppmuntrar dig att prova funktioner när du går längs. Jag läste det hela eftersom jag läst en hel del och förväntas använda enheten en hel del, så jag ville sätta mig in i alla specifikationer och diagram. ?
bläddring

Kindle en fått många klagomål om sidan vrida knappar, som var alltför lätt att stöta av en slump. Kindle 2 löser detta problem slutgiltigt genom att knapparna gångjärn utifrån och in, så du måste trycka dem på insidan kanten. Det är lätt att göra avsikt men svårt att göra misstag.

Jag tycker att det finns dubbla ”Nästa sida” knapparna på vänster och höger sida av Kindle. Detta gör det enkelt att hålla behandlingen medan du håller boken i båda händerna.

Min # 1 gripe med Kindle 2 är den långsamma sidan svarvning. Det är snabbare än den Kindle 1, och det tar bara cirka en sekund, men dessa sekunder lägga upp när du ser bara ett par stycken per skärm.

Den långsamma bläddring betyder att jag kan inte riktigt PhotoRead böcker på min Kindle. Jag kan fortfarande använda många av de PhotoReading tekniker, men inte alla av dem. Vissa aspekter är alldeles för tråkiga på grund av trögheten i enheten. Men om de kan snabba upp en hel del i framtida versioner, då skulle det vara praktiskt att PhotoRead med Kindle.

Om din läshastighet är genomsnittlig eller nära genomsnittet, då Kindle 2 bläddring ska vara bra.
Cool funktioner

Du kan ändra textstorleken mycket lätt. Jag använder bara de två minsta storlekarna. Även vid dessa storlekar, du bara ser 2-3 stycken åt gången. Vid den största storleken, ser du ca 50-60 ord per skärm.

Sökfunktionen är mycket snabb. Du kan söka igenom enskilda böcker eller över alla böcker i din samling. Jag önskar att jag kunde snabbt söka igenom alla tryckta böcker på min bokhylla, eftersom det skulle vara otroligt användbart. Som jag lägga till fler böcker till min Kindle, kommer sökfunktionen att bli mer värdefull.

Batteritiden är utmärkt. Jag är mycket imponerad av denna aspekt. Batteriet avlopp snabbare med den trådlösa påslagen, men det kan pågå under ett par veckor om du håller den trådlösa bort och bara slå på den när du behöver den. Det tar bara ca 15 sekunder för den trådlösa anslutningen för att starta upp en gång du aktiverar den, så jag brukar lämna den avstängd. Trots detta, kommer du fortfarande få många timmars användning med trådlös påslagen.

Jag gillar den innovativa nätsladden och USB-port som delar samma jack och kabel. Kabeln har en bifogad fil på slutet för att förvandla den från en USB-anslutning till en vanlig strömkontakt. Det finns en laddningsindikatorlampa som är gul medan Kindle laddas och blir grön när det är fulladdat. Tyvärr eftersom jag är färgblind, kan jag inte skilja mellan dessa färger. Det lame beslut design gör den här funktionen värdelös för mig och de miljontals människor som ser färger som jag gör. Lyckligtvis är det inte så stor roll eftersom enheten tar bara timmar att ladda helt och lång batteritid innebär att jag inte behöver ladda den mer än en gång varannan vecka, även om jag använder det en hel del. Min iPod berättar på displayen när det är fulladdat.

Jag älskar den trådlösa anslutningen till Amazon.com webbutik. Det är verkligen trevlig shopping för böcker på detta sätt, särskilt eftersom jag är van att köpa saker från dem. Du kan verkligen köpa och ladda ner böcker på mindre än 60 sekunder. Den första boken jag köpte tog 35 sekunder för att ta emot. Och den bästa delen var att jag köpte den från min trädgård. Kindle åtkomst till en trådlös 3G-nät direkt från enheten, precis som en mobiltelefon, så att du kan handla böcker från nästan var som helst – inget behov av en WiFi-anslutning.

När du handlar på nätet kan du få tillgång till i stort sett samma information om en bok som du kan få på Amazon.com, inklusive de recensioner som människor har skrivit. Nackdelen är att du inte kan se så mycket information på skärmen vid en viss tidpunkt, så det tar längre tid att bläddra igenom långa text. Jag tycker om att söka igenom flera recensioner mycket snabbt, och det är svårare att göra på Kindle.

Du kan göra anteckningar vid varje bok du läser och sedan kan du granska anteckningarna senare. Jag har inte använt den här funktionen mycket, men det kan komma till hands om jag läser en bok med en massa avsnitt som jag vill lyfta fram, såsom bokföring en bokrecension.

Amazon säkerhetskopierar dina inköp samt dina kommentarer, så att du kan ladda ner dem igen senare om du köper en ny Kindle-kompatibel enhet. Jag tycker att alla böcker jag köpa för min Kindle kan nås på obestämd tid så länge jag har en enhet som kan läsa dem. Vissa människor kanske inte gillar att vara låst till ett eget system men eftersom du inte kan läsa Kindle böcker på andra ebook läsare. Personligen detta inte bry mig eftersom Amazon är den enda online-bokhandeln jag nedlåtande ändå, andra än att köpa e-böcker då och då. Jag skulle förmodligen vara mycket oroade just nu om jag var en av sina konkurrenter.

Du kan prenumerera på tidningar och bloggar på Kindle för en liten avgift. Varje blogg är 99 cent per månad, och du kan få en gratis 14-dagars testversion. Den senaste innehållet hämtas automatiskt till din Kindle via bloggens RSS-flöde. Men inte alla bloggar är tillgängliga eftersom bloggen utgivare måste uttryckligen lämna sin blogg att tända och samtycker till Amazons långa lista av termer. Det var omkring 1000 bloggar noterade förra gången jag kollade, men jag har inte kontrollerat flera månader, så det finns förmodligen mycket mer nu. Personligen jag inte använda denna funktion alls, men det är förmodligen eftersom jag inte regelbundet läser bloggar. Jag tänkte också valet av bloggar på Kindle var ganska svag.

Trots flera förfrågningar jag har fått från läsarna att göra min blogg finns på Kindle, jag kommer inte att göra så när som helst snart Amazons villkor för bloggare eftersom är alltför drakoniska för mig. Jag kan göra lite extra pengar från abonnemang, men det är inte värt huvudvärk att ändra hur jag blogg bara för att tillfredsställa sina behov. Många andra bloggare kommer försummar dessa termer också, så jag tror att det finns de mest populära bloggar på Kindle kommer att vara ganska begränsade om de håller sig till sina nuvarande villkor. Men kanske de är avsiktligt försöker att börja långsamt så att de inte får överväldigad med inlagor. Personligen tror jag att det skulle vara till Amazons fördel att lätta upp sina villkor och inte vara så kontrollerande. Det verkar dumt att hålla bloggar till en annan standard än de böcker de säljer.

Ibland Kindle version av böcker inte omfattar allt den tryckta versionen gör. Nyligen läste jag boken Wired for War: The Robotics Revolution och Konflikt in the 21st Century av P. W. Singer på min Kindle. Jag fick boken i mindre än 20 sekunder efter beställning direkt från enheten. I går var jag i en lokal bokhandel och råkade se den inbundna versionen på hyllan. Jag bläddrade igenom den och märkte det ingår flera sidor av bilder på glättat papper. Jag fick inte någon av dessa bilder med Kindle version. Jag förstår inte varför bilderna inte ingick. De var alla i svart och vitt i alla fall, och Kindle kan visa bilder i 16-färg gråskala, som skulle ha varit tillräckligt för att visa de från boken. Förresten, var detta en utmärkt bok – rekommenderas om du är nyfiken på framtiden för robotteknik och obemannade strids. Visste du att det nu finns tusentals robotar nu i aktiv bekämpa plikt i Mellanöstern, av vilka många är beväpnade?
experimentella funktioner

Kindle innehåller också en del experimentella funktioner.

Text-till-tal kan du ha din Kindle läsa någon text till dig. Kindle levereras med inbyggda högtalare samt en hörlursutgång. Du kan välja mellan manliga och kvinnliga röster och olika läshastighet. Detta är en fin touch, men personligen jag aldrig använda den. Kindle är en lite för skrymmande för att göra en bra bärbar avlyssningsapparat, så jag hellre lyssna på ljudprogram på min iPod. Likväl kan detta vara en användbar funktion under vissa omständigheter. Till exempel, om du ska på en lång väg resa och läsa i bilmärken du åksjuk, kan du lyssna på dina böcker på vägen och sedan fortsätta läsa normalt när du kommer till din destination. Samma sak gäller för plan resa. Du kan även ställa in din Kindle ner på disken och har den att läsa din senaste bok till dig medan du gör middag.

Du kan spela MP3-filer från din Kindle, ladda upp dem via USB. Jag har inte provat detta eftersom jag hellre använda min iPod för ljud.

Du kan surfa på Internet i en begränsad mode, mycket som du gör på en mobiltelefon. Jag kunde kontrollera min Gmail-konto med det, men det är ganska tråkiga på grund av den långsamma hastigheten. Surfning funktionen kraschade på mig ett par gånger också. Jag gillar att de ingår denna funktion, och jag fann det lämpligt under en resa till L.A. när jag inte sätta min bärbara dator, men realistiskt jag skulle bara använda den i en nypa om jag inte hade något annat tillgängligt.
Använda Kindle – mina personliga erfarenheter

Hittills har jag gillar verkligen min Kindle, och det har snabbt blivit ett av mina favorit prylar. Men jag skulle ändå vilja se tekniken förbättras, särskilt den totala hastigheten på enheten.

Kindle påminner mig om dynorna från Star Trek: The Next Generation. När jag använder sak, jag känner mig som Wesley Crusher granska tekniska scheman i Ten Forward. Menar jag att på ett bra sätt. Jag vet att detta tech är fortfarande under utveckling, men jag redan får känslan att vi är på väg mot en stor förändring. Jag känner att jag bevittnar framtid läsning när jag använder min Kindle. När jag sitter på mitt kontor just nu, jag stirrar på hundratals tryckta böcker på mina bokhyllor och tänkande, dina dagar räknade. Och det inkluderar min egen bok (som förresten har en Kindle version och är för närvarande i topp 1% av Kindle böcker av Försäljningsrankning).

Överlägset min favorit aspekt av att använda Kindle är shareware marknadsföring elementet tillsammans med omedelbar tillfredsställelse. När jag går till en bokhandel, jag gillar att bläddra böcker på hyllan. Jag läser ofta ett kapitel direkt i butiken för att avgöra om boken är värt min tid och pengar. Men många gånger de inte bär boken jag vill, eller de har en svag markering på det ämne som intresserar mig. Och då kan jag behöva vänta i kö för att köpa, särskilt under semesterperioden. När jag handlar på nätet, jag får ett större urval och bättre priser, men jag måste vänta dagar för min beställning att komma fram. Även med Amazon Prime-programmet, som ger mig fri två dagars frakt på varje beställning för $ 79 per år, jag måste fortfarande vänta två dagar eller betala extra för natten sjöfart. Det är för långt om jag hittar en bok jag vill ha på en lördag förmiddag och skulle vilja läsa hela boken veckoslutet. Jag är van att avsluta böcker inom en dag eller två efter att jag köper dem.

Med min Kindle får jag det bästa av båda världar. Jag kan handla online med ett stort urval eftersom nästan 300.000 böcker finns nu på Kindle. När jag hittar en bok jag vill kan jag omedelbart ladda ner en gratis prov kapitel och börja läsa omedelbart. Sen om jag gillar det, kan jag köpa hela boken direkt, vanligtvis för $ 9,99 eller mindre. Hela denna process är utmärkt. Det är inte perfekt – jag älskar fortfarande att kunna tummen genom hela boken som jag kan i en bokhandel – men det är ett stort steg i rätt riktning.

Den Kindle eliminerar också besväret med hyllor tryckta böcker i mitt hem. Erin och jag äger hundratals böcker, och de tar upp en hel del utrymme. Jag kan donera dem jag behöver inte hålla, men jag vill ändå många av dem tillgängliga för referens. Kindle gör detta mycket lätt eftersom det kan hålla upp till 1500 böcker på själva enheten.

Jag tror att det skulle vara särskilt coolt om Amazon gav dig Kindle version när du köpte den fysiska version av en bok också. Det skulle också vara trevligt att få Kindle versioner av tryckta böcker jag har redan köpt från Amazon under åren. De har verkligen att info i deras databas. Jag förstår om de inte kan göra detta gratis, men kanske de kunde erbjuda en djup rabatt på Kindle priset för böcker de kan verifiera att du redan äger, som 99 cent eller så. Om jag kunde omedelbart Kindle-ize alla Amazon böcker jag har köpt genom åren för 99 cent styck, skulle jag mycket sannolikt att göra det. Men $ 10 vardera är lite för mycket. Detta problem med digital rights management är inte specifikt för Kindle – du ser det med musik, filmer och mjukvara också – men jag tror att Amazon är i en bra position för att erbjuda bättre lösningar så att du inte behöver hålla köpa samma innehåll i olika medieformer.

För någon som mig som köper ett tiotal böcker varje år (trots att skickas så många gratis), är Kindle sannolikt att rädda mig pengar på lång sikt, även med $ 359 prislapp. De flesta Kindle böcker är $ 9,99. För de typer av böcker jag köper ofta, spara jag förmodligen ungefär $ 5 per bok i genomsnitt, så med 72 böcker jag återfå min Kindle investering. Pengarna är inte en stor sak för mig, men jag påpeka detta eftersom jag vet att vissa människor skulle överväga detta en dyr gadget. Priset kan kompenseras helt eller delvis om du köper en massa böcker.

Mina barn fick veta min Kindle när de såg mig läsa den. Eftersom det inte ser ut som en bok, jag tror att de ser det som något av en leksak, som en Nintendo DS. Min dotter Emily (ålder 9) håller kalla det en vattenkokare. Jag visade henne hur det fungerar, men hon verkade inte bry sig mycket. Hon älskar att läsa också, så jag kan få henne läsa en bok på Kindle för att se om hon tycker om det. Om några av hennes favoritförfattare finns på Kindle, kan hon helt njuta av det. Detta skulle rädda oss från att behöva lagra alla böcker hon köper.
Kindle DX

I sommar Amazon släpper sin nya Kindle DX, som för närvarande är tillgänglig för pre-order. Jämfört med Kindle 2, är Kindle DX betydligt större (10,4 ”x 7,2” x 0,38 ”). Den har en större skärm (9,7 ”diagonalt jämfört med 6” Kindle 2 skärm). Det har mer minne (4 GB, tillräckligt för att hålla 3500 böcker jämfört med 1500 böcker på Kindle 2). Och det kostar mer ($ 489 vs. $ 359 för Kindle 2). Det har också några nya funktioner som native stöd för PDF.

Vid 10,2 uns, är vikten av Kindle 2 helt rätt, ungefär jämförbart med en pocketbok. Kindle DX väger 18,9 uns, så det är mer än ett pund och 85% tyngre än Kindle 2. Som jämförelse, men den sista Harry Potter-boken i inbunden väger 41,2 uns, så Kindle DX är mindre än hälften av det. Trots detta, kan tyngre innebära mer handled stam om du enheten med en hand vid en vinkel som jag gör.

Jag är inte säker på om jag får en Kindle DX. Jag skulle förmodligen få en endast om Erin och barnen sluta med ett intresse för min Kindle 2, och vi hamnar konkurrerar om vem som får använda den. Då kan jag köpa en Kindle DX, så vi har ett par enheter att dela mellan oss. Detta skulle göra det möjligt för oss att dela alla böcker köpte över båda enheterna om vi koppla dem till samma Amazon konto. För närvarande är jag ganska nöjd med min Kindle 2 men, och jag är glad att jag köpte den. Jag hoppas att priset i tid kommer att komma ner, så dessa enheter kan vara tillgängliga för många fler människor, även de som inte läser så ofta.

Jag skulle inte vilja vara ägare av en tegel och murbruk bokhandel just nu.